Podatki
Podatki

Reorganizacje spółek

Zastanawiasz się nad zmianą struktury korporacyjnej? Przeanalizujemy istniejące struktury pod kątem skuteczności podatkowej i zgodności z prawem.

Planujesz aport, przekształcenie, łączenie lub podział spółki? Stworzymy dla Ciebie koncepcje podatkowe tych operacji.

Potrzebujesz wsparcia w likwidacji spółki? Przeprowadzimy Cię przez ten proces, minimalizując obciążenia podatkowe.

Podatki osobiste

Osiągasz przychody z zagranicy lub sprzedałeś majątek? Pomożemy Ci rozliczyć podatki i wesprzemy Twojego księgowego.

Zastanawiasz się, czy płacisz podatki zgodnie z prawem? Przeanalizujemy Twoją sytuację i pomożemy skorygować ewentualne błędy.

Dostałeś spadek lub darowiznę? Pomożemy Ci prawidłowo je zadeklarować i rozliczyć podatkowo.

Podatki międzynarodowe

Twoja polska spółka wypłaca dywidendę, odsetki lub licencje IP? Doradzimy, jak uniknąć podatku u źródła i przygotujemy niezbędne wnioski.

Masz zagraniczną spółkę, fundację lub fundusz? Wyjaśnimy Ci konsekwencje podatkowe i doradzimy, jak zaradzić ewentualnym problemom.

Potrzebujesz audytu zagranicznej spółki? Stworzymy tzw. "defence file" na potrzeby udowodnienia rzeczywistego odbiorcy świadczenia.

Zmiana rezydencji podatkowej

Rozważasz zmianę rezydencji podatkowej? Wyjaśnimy Ci, z czym wiąże się przeprowadzka do innego państwa.

Potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu zmiany rezydencji? Pomożemy Ci zaplanować ten proces krok po kroku.

Chcesz mieć pewność, że wszystko jest zgodne z prawem? Skoordynujemy proces zmiany rezydencji w Polsce i w państwie, do którego się przenosisz.

Poznaj nasze realizacje

Zaplanowanie sukcesji rodzinnej

Założyciel polskiej spółki technologicznej, zwrócił się do nas z prośbą o pomoc w zaplanowaniu procesu sukcesji rodzinnej. Głównym celem było oddzielenie własności aktywów od korzyści finansowych, przy jednoczesnym zabezpieczeniu majątku i przygotowaniu firmy na przekazanie kolejnym pokoleniom.

Nasze działania

Wdrożyliśmy nową strukturę własnościową, w której fundacja rodzinna w Liechtensteinie pełni rolę ochronną nad majątkiem klienta. Przeprowadziliśmy transgraniczną fuzję polskiej spółki klienta z nową spółką holdingową w Liechtensteinie. Kluczowym aspektem projektu było negocjowanie dokumentów założycielskich fundacji z funduszem venture capital, będącym znaczącym inwestorem w firmie klienta. Ponadto, uwzględniliśmy plany klienta dotyczące przeprowadzki do Szwajcarii, analizując prawne i podatkowe konsekwencje z perspektywy szwajcarskiego prawa.

Dostosowanie struktury firmy do warunków geopolitycznych

Polski właściciel międzynarodowego biznesu, zwrócił się do nas z prośbą o dostosowanie struktury holdingowej do nowej rzeczywistości biznesowej. Rozwój działalności oraz założenie fundacji rodzinnej wymagało optymalizacji przepływów finansowych i zdywersyfikowania ryzyk geograficznych związanych z wojną w Ukrainie.

Nasze działania

Przeprowadziliśmy kompleksową analizę przepływów pieniężnych w grupie oraz oceniliśmy znaczenie poszczególnych funkcji w jej strukturze. W wyniku tej analizy wdrożyliśmy znaczące zmiany w strukturze grupy, obejmujące między innymi relokację niektórych spółek w grupie oraz transgraniczną fuzję polskiej spółki holdingowej z firmą czeską. W wyniku tych działań główna spółka zarządzająca oraz spółka holdingowa zostały przeniesione do Czech, co zmniejszyło ryzyka geograficzne.

Doradztwo przy transakcji 100 mln USD i reinwestycja środków

Zespół Kordia Legal zapewnia bieżące doradztwo i wsparcie dla zamożnej polskiej rodziny w różnych kwestiach związanych z ich globalnym holdingiem spółek. Nasze zadania obejmują zarządzanie fundacją rodzinną w Liechtensteinie oraz nadzór nad reorganizacją grupy w wielu jurysdykcjach. Klient poprosił nas o wsparcie w częściowym wyjściu z jednej ze spółek portfelowych, przy wartości transakcji wynoszącej 100 mln USD. Projekt obejmował również zaprojektowanie schematu reinwestycji po transakcji, uwzględniając struktury w Liechtensteinie, Holandii i Luksemburgu.

Nasze działania

Naszym zadaniem było wdrożenie struktury przedtransakcyjnej z wykorzystaniem holenderskiej spółki osobowej, a następnie zaprojektowanie schematu reinwestycyjnego po transakcji w różnych jurysdykcjach, w tym Liechtensteinie, Holandii i Luksemburgu. Dodatkowo, opracowaliśmy i zabezpieczyliśmy struktury finansowania polskich inwestycji klienta przy użyciu kapitału pochodzącego z szwajcarskich banków, z zabezpieczeniem na globalnych aktywach klienta.

Doradztwo w zakresie utworzenia trustu spadkowego dla polskiego rezydenta podatkowego

Zapewniliśmy kompleksowe wsparcie w zakresie ustanowienia trustu na wypadek śmierci na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych (BVI), w oparciu o postanowienia luksemburskiego testamentem. Kluczowym beneficjentem trustu jest żona settlora, będąca polskim rezydentem podatkowym, a celem projektu było zbadanie potencjalnych zobowiązań podatkowych wynikających z ustanowienia i funkcjonowania trustu.

Nasze działania

Przeprowadziliśmy kompleksową analizę konsekwencji podatkowych związanych z aktywacją trustu po śmierci fundatora, w tym kwestii opodatkowania przychodów trustu i dystrybucji środków do beneficjentki. W projekcie uwzględniono również kwestie potencjalnego uznania trustu za zagraniczną spółkę kontrolowaną (CFC) oraz analizę przepisów dotyczących podatku od spadków i darowizn (IHT) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Dodatkowo zbadaliśmy konsekwencje podatkowe przekazywania darowizn z trustu na cypryjską fundację charytatywną.

Założenie trustu rodzinnego

Założyciel grupy kapitałowej notowanej na giełdzie zlecił nam założenie trustu rodzinnego w Liechtensteinie, który miał zgromadzić większość majątku rodziny. Celem trustu była ochrona przed rozwodnieniem własności grupy oraz zachowanie kapitału rodzinnego i ułatwienie planowania sukcesji.

Nasze działania

Zorganizowaliśmy trust w Liechtensteinie i uzyskaliśmy przełomową interpretację podatkową, która potwierdziła, że trust nie jest opodatkowany, a dochody opodatkowane są wyłącznie u fundatora. Dystrybucje z trustu są więc neutralne podatkowo. Było to pierwsze takie rozstrzygnięcie w Polsce.

Wsparcie w reorganizacji majątku i utworzenie nowej spółki

Firma transportowa poprosiła nas o wsparcie w reorganizacji majątku. Celem reorganizacji było zabezpieczenie kluczowych aktywów oraz utworzenie nowej spółki, która mogłaby realizować usługi transportu publicznego, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu konfliktów pomiędzy wspólnikami.

Nasze działania

Przeanalizowaliśmy możliwe scenariusze reorganizacyjne, w tym sprzedaż, aport i podział spółki. Zarekomendowaliśmy sprzedaż majątku do nowej spółki i jego zwrotne wydzierżawienie. Zaproponowaliśmy również rozwiązania minimalizujące ryzyko podatkowe, w tym możliwość zastosowania niższej stawki CIT (9%) oraz estońskiego CIT.

Pomoc w reorganizacji struktury własnościowej luksusowej jednostki morskiej

Właściciel polskiej firmy produkującej sprzęt AGD, zwrócił się do nas o pomoc w reorganizacji struktury własnościowej swojej luksusowej jednostki morskiej (26 m długości), zakotwiczonej na Adriatyku, w ramach planowanej sprzedaży. Dodatkowo klient poprosił o zaprojektowanie optymalnej struktury zakupu nowego jachtu od polskiej stoczni, z zabezpieczeniem finansowania bankowego.

Nasze działania

Zaprojektowaliśmy strukturę holdingową opartą na prawie maltańskim, zarówno dla starego, jak i nowego jachtu, które są zarejestrowane na Malcie. Zabezpieczyliśmy finansowanie nowego jachtu poprzez ustanowienie zastawu na jednostce, zgodnie z wymaganiami umowy kredytowej.

Wsparcie w zmianie rezydencji podatkowej

Współwłaściciel międzynarodowej firmy, poprosił nas o wsparcie w planowaniu zmiany miejsca zamieszkania z Polski do Szwajcarii. Udziały w spółce klient otrzymał uprzednio od ojca w drodze darowizny. Kluczowym wyzwaniem było zminimalizowanie podatków związanych z opuszczeniem Polski, które mogłyby wynieść aż 19%.

Nasze działania

Zorganizowaliśmy precyzyjne planowanie podatkowe przed wyjazdem i uzyskaliśmy przełomową interpretację podatkową, dzięki której klient na wypadek zmiany rezydencji miał zapłacić 3% podatku od niezrealizowanych zysków (exit tax) zamiast 19%. Był to pierwszy przypadek, w którym uzyskano możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku.

cta image

Skontaktuj się z nami

Potrzebujesz profesjonalnej porady prawnej? Nasz zespół doświadczonych prawników jest gotowy, by służyć Ci wsparciem i wiedzą w każdej sytuacji. Wierzymy, że każda sprawa zasługuje na indywidualne podejście i najwyższą jakość obsługi prawnej.

office@kordialegal.pl